Tuesday, September 8, 2009

EN KICK I KARRIÄREN



Det var 2002 tror jag när jag hamnade på YFO's gamla lokaler på Gamlestaden.

På den tiden assisterade jag fotograf Peter Nyitray med flera modellfotograferingar för en nystartade agentur.

Jag hade inga erfarenheter alls vad det gällde människor eller modellfotograferandet och testade mig fram genom alla modellerna som var inbjuden. Det var en massfotografering, av kvalitén kunde man inte prata, det var bara hej, fota 5 minuter, byta, fota nästa 5 minuter byta och 5 minuter till. 20-25 modeller per dag var det minst och man var helt slut, men så lärda jag mig och jag upptäckte att det var något jag kunde tänka mig att göra i framtiden.

Tills Andreas A. kom framför min kamera. Som 18 åring, lång, blond en ung man som redan då såg ut som den svenska manliga symbol i mina ögon. (för de som inte vet så är jag uppvuxen i södra Schweiz och där finns inte många blonda och långa människor).

Andreas kastade sig framför min kamera, vände sig, gav mig sådana blickar som lät min fotograf hjärta bara slå och jag var borta.....jag bara undrade..."varifrån kommer han?" Jag bleb kär i mitt yrke. Jag älskade att stå där och fotografera honom och alla som kom efteråt. För då hade det hänt något i mig.

Nu visste jag att jag ville fota modeller och manliga. Det var Andreas som gav mig kicken för att hela detta skulle börja. En press på stackars Andreas men så var det.

Jag fick aldrig nog att fotografera honom. Det var och är så häftig.

Det dröjde inte länge att jag fragade honom om jag kunde fotografera honom för min egen skull ute, med andra modeller tillsammans.

Fiskebäck 2003 (tror jag) släpte jag Andreas och Susanna till stranden och vi tog riktig häftiga bilder. Varje gång jag fotar Andreas är det som jag överträffar mig.

Så har det varit i lördags också.

Fiskebäck 2009 . Efter så många år. Jag längtade efter fotograferingen och hoppas att vädret skulle hålla. Solen kom fram till och med och det var som alltid. Lätt, roligt, givande och en ny kick.

Andreas tack, du är underbar. Om bara hälften av alla italienska män skulle vara så ödmjuk som du! Du är proffsig och kunnig och du backar inte för något. Det är alltid roligt och det var säkert inte sista gång vi jobbar ihop.


En liten roligt bild med Linda-Marie Karlsson (make-up artist) och sambo Kåre (assistent) i bakgrunden som jag tackar för all hjälp.



2 comments:

  1. Hej Cornelia!
    Tack för de snälla orden i ditt inlägg och för en bra blogg.

    Det är jättekul att jobba med dig, du är superduktig och engagerad:)

    Hoppas det blir fotning snart igen!

    Ha det gott!
    Vänliga Hälsningar
    Andreas

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete