Thursday, June 5, 2014

ETT MINNE FÖR LIVET

Äldre människor är så otrolig häftiga. När jag var barn så umgicks jag mycket med äldre människor. Jag tyckte det var så coolt att lyssna på deras historier. Sen bjöd de alltid på kaka och choklad. Det gör man i Schweiz.
När jag gick i skolan, tror jag var 8 eller 9 så fick vi, i skolans namn, gå på onsdagar eftermiddag till åldershemmet för att besöka de äldre som inte hade någon familj. Ibland tyckte jag det var jobbigt men när man väl var där, så kunde man se hur de blev glada att ha 1-2 unga människor i sitt rum och snacka. Kommer ej ihåg vad. Men vi fick alltid kakor...det var gott.

Min mamma var äldst av alla mammor, men inte minst den roligaste. Jag tyckte att andra mammor var inte så coola som min. Mina vänner älskade min mor också. Alla var välkomna, alla fick lite kärlek och lite uppmärksamhet hemma hos oss. Många gånger fick de sova över eller äta middag med oss.

Mamma jobbade hemma och "tvingade" mig att, efter skolan, underhålla de väntade kunder i vardagsrummet. Jag kunde väl tycka det var tråkig att de satt sig precis framför min tv och jag fick ju inte sätta på den för att kunden hade gått in i hennes behandlingsrum.
Mamma var egenföretagare. Kunderna frågade en massa saker, jag fick sitta och svara och fick lära mig att konversera, öppna munnen som hon brukade säga. Jag tackar henne idag för allt detta. Jag har blivit precis som henne. Att underhålla en kund, att kunna prata med de utan att vara rädd för det, att bjuda på mig  själv. Det är det stora plusset jag fick från min barndom. Att vara social.

Idag driver jag mitt företag i samma andan som min mor. Jag välkomnar mina kunder, jag pratar med dem. Det finns kakor, choklad och espresso i min studio. Precis som hemma. Jag har en hel del äldre kunder med sina gamla  familjebilder, eller när deras man/hustru dör så kommer de för att göra kopior av bilder som de ska sätta bredvid sängen eller på kistan i kyrkan. Jag har själv märkt vad stort betydelse en bild på en byrå kan ha för en människa. Du kan prata med en bild. Du kan gråta med en bild i famnen. Du kan skrika av ren förtvivlan för att du saknar en människa i ditt liv. Det du har kvar det är minnet och minnet förstärks med en bild. Det är det ända du har kvar. Allt annat är egentligen ointressant.

Idag så fotar folk med mobil och digitala kameror. Oftast glömmer de att skriva ut en bild. Låt bilderna leva. Det behöver inte vara 100 bilder. En bra bild utskriven på papper kan räcka långt.
Välj en BRA bild som väcker minnen och skriv ut den eller låt andra professionella skriva ut den för dig. På ett bra papper, så det håller länge.



Mamma, på besök 2005. Utflykt till Öckerö.  Ett stort förebild, både som mor men också som egenföretagare.  Foto: Cornelia Schmidt

No comments:

Post a Comment