Monday, March 28, 2011

TUR MÄSSA

Turistmässa 2011 - Göteborg

















På torsdag öppnade TUR mässan sina dörrar för fackfolket och lördag+söndag var det öppet för allmenheten. I år var det verkligen mindre folk än vanligt. Mindre monter, mindre erbjudande och det märktes genom att promenera och prata med folk. Här och där var det några tumma montrar. 79 länder ställde (jämtemot 112 från förra årets rekord siffra) och som TUR-fantast som jag är, så blev jag kvar i två dagar.

Här några highlights från mitt besök och det jag fastnade för mest.

SEMESTRA INTE I MAROCKO!

Emmaus tillsammans med PS Praktisk solidaritet hade ett litet monter som vi blev stående ett tag.
En vacker kvinna i 30års ålder serverade te med skumm som vi fick smaka på. En text
SOL, SAND & TORTYR - semestra inte i Marocko fastnade mina ögon för!
Jag blev nyfiken. Det var inte en vanligt monter där man kunde bara boka en resa, tvärtom. Här uppmanade man att inte resa till Marocko, ett diktatur land. Det var inte länge sedan vi hörde på nyheterna om Västsahara och om ett uppror. Marocko ockuperar tyst grannlande sedan 1975.
Vem har inte drömt att besöka Marakesh och den världkända marknaden.
















Rabab Amidane i bild. Vacker men en fängslande blick. En stark kvinna, en kvinna som kämpar för sitt land, för sitt folk.
Hon blev mishandlad brutalt i poliscentralen under basaren i Marrakech. Varför? För att hon deltog i en fredlig manifestation. En manifestation för ett fritt Västsahara. Stolt satt hon på mässan och tog emot besökarna som blev nyfiken. Jag hade rejält något att fundera över när jag hälsade och önskade henne lycka till.

Mer information om det här temat hittar ni på http://www.emmausstockholm.se/

No comments:

Post a Comment