Thursday, June 12, 2014

SVETT SVETT

Bröllopsfotografering.... jag minns när jag började fotografera porträtt för många år sen att jag valde bort bröllopsfotograferingen. Jag tyckte det var så otäckt att fota något så viktig. Tänk om jag pajade kameran eller missade tiden eller ramlar och slår mig framför kunden eller vad du vill. Jag var helt enkel inte säkert på mig själv.

Sen började jag långsamt fotografera bröllop. Det första gratis för att jag skulle ju lära mig. Sedan dess har jag lugnat ner mig en del men varje gång innan jag ska fota bröllop så är jag ett litet nerv- vrak och då är det ett bra tecken. Är jag nervös så blir det bra. Jag blir fokuserat, engagerat och jag hittar på en massa saker att göra för att paret ska känna sig trygga och bekväma med mig.

Men oj oj oj oj vad jag svettas. Ärligt talat....Jag har pratad med andra kollegor...och än så länge har alla sagt det samma "Jag med!".
Ansträngningen, fokusering, redigering av personerna som ska vara med. Är man i kyrkan så är det värre. Då ska du minsann vara tyst, helst inte synas och inte höras.

Jag har efter så många års erfarenhet hittad en bra balans. För att leverera bra kvalité har jag bestämt mig för att ta bara några få bröllop om året Detta för att jag vill leverera på bästa sättet bra kvalité till kunden. Det är slitsam att fota bröllop, Du har en utrustning som väger och det är många timmars arbete både framför kameran men oftast bakom kameran, framför datorn.

Personkemin måste stämma överens annars blir det inte bra. Helst vill jag träffa kunderna innan och tillsammans komma fram till lite idéer och tankar.  Känns det inte bra på första möte så rekommenderar jag en annan kollega. Alla har olika krav på sina bröllopsbilder och idéer. Jag är en väldigt glad och spontan fotograf. Och jag ge 100% när det väl är dags.

Ett exempel på bild är här.  Jag kom på att det hade väl vara roligt att ha en bild uppifrån. Alltså svisch ..... en liten maraton upp för trappan på huset och sen lite tutelituuuu och bilden var klar.

Foto vänster: Kåre Höjlund (assistent)

No comments:

Post a Comment